Klassisk akupunktur

Klassisk akupunktur bygger på teorier innenfor tradisjonell kinesisk og vestlig medisin og har eksistert som behandlingsform i over 2000 år. Mange europeiske helsemyndigheter anbefaler akupunktur for behandling av en rekke ulike tilstander og det blir stadig mer populært å benytte seg av akupunktur som lindring eller forebygging av ulike helseplager, det kan være alt fra akutte tilstander til kroniske sykdommer. Akupunktøren benytter tynne, sterile nåler for å lindre ulike tilstander. Formålet er å løse opp blokkeringer i kroppen, for når energien flyter fritt - vil kroppen helbrede seg selv. Klassisk akupunktur er en trygg behandlingsform med svært få bivirkninger. Det er også en relativt smertefri form for behandling. Når nålen settes, vil du kjenne et lite stikk, og noen kjenner et press, eller et trykk, idet nålen treffer punktet. Dette er et gunstig tegn.

Behandling med klassisk akupunktur kan brukes til å behandle de fleste sykdommer og lidelser. For eksempel ved nakke- og skuldersmerter, migrene og søvnproblemer. Akupunkturbehandling blir også hyppig brukt av gravide, både mot svangerskapskvalme og bekkenproblemer og som smertelindring under fødsel, eller blant personer i overgangsalderen for å behandle hetetokter.

I tillegg finnes kosmetisk akupunktur, som er et naturlig alternativ til skjønnhetsoperasjoner og giftinnsprøyting med f.eks. Botox eller Dysport, eller sterke medisiner mot hudproblemer og tidlige aldringstegn. Kosmetisk akupunktur kan bidra til å stimulere til bedre sirkulasjon og styrke bindevevet slik at huden får hjelp til å «rydde» litt ekstra opp, som igjen kan gi deg et oppløft og en fin glød i huden.

Klassisk akupunktur har også vist seg å ha god effekt i forbindelse med slanking og ved behandling av tinnitus, svimmelhet og eksem, depresjoner, stress-symptomer og ved behandling av spiseforstyrrelser og angst .

I den første konsultasjonen mellom deg og akupunktøren vil akupunktøren stille deg ulike spørsmål om de plagene du ønsker behandling for. I det første møtet er det viktig å kartlegge helsen din på en helhetlig måte. I tillegg til en samtale, vil akupunktøren også kjenne på pulsen din og se på tungen din. Dette er velkjente diagnostiseringsmetoder i tradisjonell kinesisk medisin (TKM), og vil gi akupunktøren din verdifull informasjon om hvilken helsetilstand kroppen din befinner seg i. Dette gir akupunktøren kunnskap om hvilke akupunkturpunkter som skal stimuleres under behandlingen. I en vanlig behandling, stimuleres mellom 8 og 16 punkter.

Det er ofte behov for flere behandlinger. Dette er individuelt og avhenger av tilstand. Basert på vitenskapelig erfaring, er det vanlig å trenge mellom 8 og 12 behandlinger, men kroniske tilstander krever normalt sett noe lengre behandlingstid enn det.